www.AirCooled.cz

Renovace vozu Tatra 603.2 - 1975

Vše začalo zakoupením torza automobilu 26.9.2001. Stav byl na první pohled docela dobrý, ale samotná karoserie byla v dosti pokročilém rozkladu. Následovalo rozebraní jednotlivých dílů, vytrhání elektrických rozvodů a demontáž karosérie na jednotlivé součásti. 

Karosérie

Karoserii jsem po kompletní demontáži odvezl na opískování, čímž jsem dosáhl téměř dokonalé očištění běžně velmi špatně dostupných míst. S karoserií se pískovaly i jednotlivé díly podvozku jako vinuté pružiny, poloosy, kliková ramena, náboje kol, vlečná ramena, různé plechy, držáky atd. Zde nastává problém s co nejdůkladnějším odstraněním písku z dutin, nejlépe jejich otevřením. I tak jsem po nalakování vozu našel v autě písek!

Jelikož jsem nemohl sehnat nikoho, kdo by mi v dohledném čase Tatru vyvařil, rozhodnul jsem se pro opravu vlastními silami. Zkušeností jsem za poslední tři léta nasbíral očima i ušima hodně a teoreticky jsem to měl z velké části probrané i pozpátku. Proto jsem si zakoupil novou svářečku CO2, kožené rukavice a kuklu. Původní podlahu jsem vysekal ven a nahradil kopií naohýbanou z nových plechů. Mezipraží a rožky prahů jsem koupil v Ecořře. Prahy jsem sehnal nové, originály, natřené základovou barvou. Zadní rožky prahů druhovýroba, přední originál. Podlaha, na které jsou přišroubována kliková ramena se neměnila, ale pouze opravila v místě uložení manžet ramen řízení. Výztuhy, uložené pod zadními sedadly, plochy na nichž dosedají zadní sedadla, podlaha pod lapači a obdélníkové potrubí vedení vzduchu od topení, jsem si nechal vyrobit klempířem. Pak přišly na řadu blatníky a podběhy. Podběhy se opravily, kde bylo třeba, zadní blatníky se vyměnily kompletní a na předních pouze lemy. Mimo tyto části se našly různé maličkosti. Nakonec přišly na řadu lemy dveří a díl mezi víkem kufru a přední maskou.

Vzhledem k asi roční přestávce na renovaci se začalo s lakováním v dubnu 2005. Použitý materiál cca šest 2 kg plechovek tmelu se skelným vláknem, 5 ks plechovek a polyesterovým tmelem, 15 litrů stříkacího tmelu a 4 litry plniče. Příprava na lak byla provedena odborníkem na renovace T603, samotné lakování v profesionální lakovně.

Čalounění A Interiér

Ponechán původní střih, avšak místo koženky je použita světlá kůže. Zvuková izolace byla provedena již před lakem bitumenovými hmotami a po lakování doplněna samolepící rohoží AMS Tecsound v různých složeních. Vůz je o poznání tišší než jiné T603, se kterými jsem měl možnost jet. Palubovka a volant v barvě vozu. Vzhledem k odstínu laku jsem zvolil nepůvodní bílý volant a některé ovládací páčky.

Dokončení renovace

Po laku nastala poslední fáze a tedy nastrojování. Karoserie s funkčním podvozkem byla osazena novým kabelovým svazkem a elektrickým vybavením. Dále kompletace dveří, zasklení, chromy atd. Nastrojení a dokončení vozu si vyžádalo asi 500 hodin. Během záběhu po kompletaci jsem najel asi 1250km během dvou týdnů.

Běžný provoz

S vozem jsem od dokončení (červen 2005) již najel asi 15000 km (říjen 2007). V roce 2023 je stav tachometru 26000 km. Po celou dobu mi tatra dělala radost i když jsme také zažili 2x  prasklý olejový chladič a asi po 13000 km se mi začala povolovat jedna vypínací páčka na přítlačném talíři. Tuto závadu ale připisuji spíše špatnému dotažení seřizovací matice, když jsem jej seřizoval po záměně původní lamely za novou lamelu z BMW s pružinovým tlumičem.

Během té doby tatra bez problémů dojela do Maďarska, Německa či Rakouska. S tímto vozem opravdu není vůbec problém ujet několík tisíc km, aniž byste měli nějaké problémy. Doufám, že tatře tato vlastnost vydrží i do budoucna...